Ostoskori(0 tuotetta)

Ostoskorisi on tyhjä

Suosikit

Ostoskori(0 tuotetta)

Ostoskorisi on tyhjä

2025 on se vuosi, jolloin uskallamme kokeilla uutta, rikkoa perinteitä ja arvioida ruokailutottumuksiamme uudelleen – ja näemme maailman, jossa leikkisyys, kestävyys ja "snacking" ovat kaikkien huulilla!

Jätämme (toivottavasti!) taaksemme lamavuodet, jolloin jouduimme valitsemaan halvinta ja turvallisinta – ja odotamme innolla jotain uutta ja jännittävää. Tässä on pari vuoden suurta ruokatrendiä, joissa katsomme eteenpäin – ja toisinaan taaksepäin – ripauksella huumoria ja uusia ideoita!

Pikkupurtavat ja snacking – Uusi tapa syödä

Aiemmin päivään kuului kolme isoa ateriaa, mutta viime vuosina ovat välipalat nousseet trendiksi, ja yhä useammat hyppäävät nyt snacking trendin mukaan. Ajatuksena on murtaa perinteiset isot ateriat, ja korvata ne neljällä, viidellä, tai jopa kuudella pienemmällä aterialla. Tämä ei ole vain terveellistä - se on myös joustavaa ja hauskaa. Ajattele aamiaismuroja annospusseissa tai juustopalaa, joka muunnetaan käteväksi välipalaksi mukaan otettavaksi. Pikkupurtavat ovat tulleet jäädäkseen, ja me rakastamme sitä!

Nostalgiaa ja mash-upeja


Muistatko, miltä tuntui kaivata äidin kotitekoista ruokaa taantuman vaikeina vuosina? Nyt olemme saaneet tarpeeksemme nostalgiasta ja odotamme innolla uusia elämyksiä maailman eri keittiöistä. Yhä useammat kokit alkavat yhdistellä eri ruokakulttuureja leikkisällä tavalla. Esimerkiksi japanilais-italialainen fuusio yhdistää japanilaisia makuja italialaiseen keittiöön: Spaghetti carbonara kohtaa mison, saken ja norin – japanilainen vivahde klassikkoon! Lontoossa sijaitseva, huomiota herättävä ravintola "Ugly Dumpling" on tästä loistava esimerkki. Se tarjoaa dumplingeja täytteillä kuten curry paneer, Ukraine potato & onion ja cheese burger. Herkullista vai hullua? Anna leikkisyyden inspiroida sinua!

Kestävät ruokavalinnat lautasella– tietoisia valintoja

Muuttuvat eivät ole vain maut – myös näkökulmamme kestävyyteen ruokamaailmassa saa yhä enemmän huomiota. Lihan kulutuksen vähentämisestä ympäristöystävällisesti tuotettujen tuotteiden suosimiseen – pandemian vuosien aikana koetun notkahduksen jälkeen kuluttajien tietoisuus kasvaa jälleen. Samalla kohtaamme uudenlaista ”green fatigue”, jossa yritysten ympäristötyön uskottavuutta kyseenalaistetaan. Yhä useammat haluavat konkreettisia toimia, eivätkä vain lupauksia. Vuoden trendit korostavatkin läpinäkyvyyttä ja kestävän kehityksen integroimista arkipäivän kulutukseen entistä aidommin.


Ylelliset hedelmät – kalliista tulee trendikästä

Yhtäkkiä on markkinoille alkanut ilmestyä superylellisiä hedelmiä – satojen eurojen arvoisia ananaksia ja valkoisia mansikoita, joissa on ananaksen ja vaniljan aromi. Tämä ei ehkä vielä ole suurta Suomessa, mutta esimerkiksi Japanissa premium-hedelmät ovat statussymboli, jossa ylellisiä hedelmiä esitellään merkkinä hyvästä taloudellisesta asemasta. Jotkin hedelmät ovat niin eksklusiivisia, että niitä myydään näyttölaatikoissa ja leikataan niin, ettei niitä voida uudelleen istuttaa!